Flinke klap voor Netflix in VS en Canada
Wereldwijd gezien groeit Netflix nog altijd, maar in de Verenigde Staten en Canada loopt het ledenaantal van de streamingdienst juist terug. En flink ook, zo maakte het Amerikaanse bedrijf schoorvoetend bekend bij de presentatie van zijn kwartaalcijfers.
Minus 430.000…
Vergeleken met het tweede kwartaal van het eerste coronajaar 2020 heeft Netflix namelijk 430.000 abonnees verloren. Dat gegeven wordt toegeschreven aan de snelle opmars van concurrenten zoals Disney+, HBO Max en Paramount Plus.
Wereldwijd behaalde de streamingdienst overigens juist een fikse groei van 1,5 miljoen leden, waarmee het totale bestand aan abonnees inmiddels 209 miljoen mensen bedraagt.
Games zijn de oplossing!
Wat buiten kijf staat, is dat Netflix het over een andere boeg moet gooien om marktleider te blijven. En daarom gaat de streamingdienst binnen afzienbare tijd games aanbieden op zijn platform.
Dit voornemen staat overigens nog wel in de kinderschoenen, zo maakte men onlangs bekend: “We bouwen vooralsnog verder op eerdere inspanningen rondom interactiviteit (zoals Black Mirror Bandersnatch) en onze Stranger Things-games.”
Netflix vervolgde: “We zien gaming als een nieuwe contentcategorie voor ons. Net als onze uitbreidingen naar eigen films, series en reality-tv.”
EA-topman
De introductie van games is een langgekoesterde wens van topman Reed Hastings, die in 2019 al zei: “We concurreren meer met (en verliezen van) Fortnite dan met tv-zender HBO.” Om de nieuwe gamingdivisie vorm te geven heeft Netflix voormalig Electronic Arts-zwaargewicht Mike Verdu aangenomen. EA is bekend van onder meer de FIFA-spellen.