Kleine Formule 1-teams boos op Netflix
Afgelopen vrijdag ging het derde seizoen van Formula 1: Drive to Survive in première op Netflix, maar de inkomsten die die show genereert lijken niet al te eerlijk verdeeld te worden. Vooral de grote teams profiteren.
Oneerlijke verdeling
De website Motorsport-total.com schrijft dat steeds meer ‘kleinere’ teams zich verzetten tegen de betalingsregeling die Netflix afgesproken heeft met Liberty Media, de eigenaar van de Formule 1-rechten. De streamingdienst betaalt naar verluidt 5 miljoen dollar per seizoen, omgerekend 500.000 dollar per team. Het totaalbedrag verdwijnt echter in één grote pot van het FOM (Formula One Management) en daarvan krijgen de topteams het grootste gedeelte.
AlphaTauri-teambaas Franz Tost zei eerder al eens: “Wij krijgen maar weinig te zien van het geld dat er met Netflix verdiend wordt. Het is voor ons een slechte deal. Bovendien hebben wij er als team weinig aan op het gebied van marketing, want onze sponsoren worden nauwelijks in beeld gebracht. Ik ben er boos om geworden.”
‘Tja, zo werkt de Formule 1’
Günther Steiner, de grote man bij Haas, staat behoorlijk vaak in de spotlights in Drive to Survive en laat een ander geluid horen: “‘Het is gewoon hoe de Formule 1 in elkaar steekt, daar moeten we maar mee zien te leven. Als je in de Formule 1 stapt, weet je dat de verhoudingen niet altijd gelijk zijn. Als je dat niet kan accepteren, hoor je hier niet thuis.”