‘Narcos-petjes en Designated Survivor-speelgoed’ moeten Netflix redden
We kunnen er wel doekjes om winden, maar dat heeft geen zin: Netflix heeft een tegenvallend kwartaal achter de rug. De streamingdienst dacht 6 miljoen nieuwe abonnees te kunnen trekken, maar dat werden er iets meer dan 4 miljoen…
Concurrentie zit niet stil
Is de rek er dan misschien uit? De coronapandemie heeft Netflix ongelooflijk veel opgeleverd, maar die nadert (hopelijk) zijn einde. En concurrenten zoals bijvoorbeeld Disney+ en Amazon Prime Video zitten bepaald niet stil.
Formatontwikkelaar Kirsten Jan van Nieuwenhuijzen heeft het bij RTL Nieuws over een kwetsbaar businessmodel: “Ze hebben daar last van de remmende voorsprong. Andere partijen hebben goed gekeken naar wat Netflix goed doet en dat overgenomen. Het succes is gekopieerd.” Partijen als Amazon, Apple en Disney hebben ook wel héle diepe zakken: “Ik merk nu al als maker dat je een enorme keuze hebt. Vroeger kon je je content alleen kwijt bij Netflix, nu kun je kiezen uit vier partijen. Dat maakt het voor Netflix lastiger.”
Netflix-pretpark?
Bovendien moet Netflix het enkel en alleen van zijn streamingdienst hebben, waar Disney bijvoorbeeld over parken beschikt. Komt er straks ook een Netflix-pretpark? “Ze hebben simpelweg gewoon niet de bekende titels die Disney heeft. Die konden daar makkelijker een pretpark omheen bouwen.”
En shirts van Stranger Things? petjes van Narcos? Of speelgoed van Designated Survivor? “Merchandising kan zeker werken. Nadeel: je moet een enorme investering doen en het duurt jaren voordat alles verkoopt en winstgevend is. Dat is dus geen snelle oplossing voor op korte termijn.”