‘Netflix moet advertenties gaan tonen’
Vlak na de uitbraak van het coronavirus groeide het ledenaantal van Netflix explosief, maar de laatste tijd gaat het al weer wat minder goed met de streamingdienst. En die moet natuurlijk wél bergen geld blijven verdienen.
“Strategische fout”
Analist Michael Nathanson van het bedrijf MoffettNathanson Rsearch stelt daarom een bijzonder impopulaire maatregel voor: de introductie van reclame op Netflix, bijvoorbeeld voor, na of zelfs tijdens films en series. Hij communiceert: “Alhoewel het management van Netflix sterk tegen het idee van reclame is, denken wij dat het een strategische fout is wanneer in de toekomst het aantal leden niet zo hard groeit als de verwachting is op Wall Street.”
Netflix-topman Reed Hastings zei onlangs nog: “Bij Netflix zijn we ervan overtuigd dat we een beter en waardevoller bedrijf kunnen opbouwen zonder advertenties. Geld verdienen met reclame lijkt makkelijk, totdat je je erin gaat verdiepen…”
Keerpunt op komst
Toch is het zeer de vraag of de streamingdienst bij dat standpunt blijft, want volgens Joshua Lowcock van het mediabedrijf UM is er geen ontkomen aan: “Er komt een keerpunt waarbij advertenties weer terugkeren. Netflix is op dit moment advertentie-vrij, maar ik kan me geen toekomst voorstellen waarbij dit nog steeds aan de orde is. Netflix zal niet voor altijd advertentievrij kunnen blijven.”
Netflix-premium
Andere streamingdiensten werken met een model waarbij je een premium-abonnement kunt aanschaffen, zodat je niet naar reclames hoeft te kijken. Dat zou Netflix óók kunnen gaan doen, al zal dat ongetwijfeld tot de nodige protestacties leiden.